לכבוד חג החנוכה אולי כדאי לשאול מי הפוליטיקאי הכי מדליק.
יאיר לפיד היא התשובה המתבקשת אבל לא במשמעות של "מדליק" בסלנג אלא בשל שמו.
בשמו של לפיד מתמזגים גם אור וגם לפיד - אש שני מרכיבים בולטים של חג האורים.
המפורסם מבין היאירים התנ"כיים הוא יאיר הגלעדי - אחד השופטים.
"וַיָּקָם אַחֲרָיו יָאִיר הַגִּלְעָדִי וַיִּשְׁפֹּט אֶת יִשְׂרָאֵל עֶשְׂרִים וּשְׁתַּיִם שָׁנָה. וַיְהִי לוֹ שְׁלֹשִׁים בָּנִים רֹכְבִים עַל שְׁלֹשִׁים עֲיָרִים וּשְׁלֹשִׁים עֲיָרִים לָהֶם, לָהֶם יִקְרְאוּ חַוֹּת יָאִיר עַד הַיּוֹם הַזֶּה אֲשֶׁר בְּאֶרֶץ הַגִּלְעָד." (שופטים י, ג-ד)
השם יאיר היה כנראה נפוץ בקרב תושבי גלעד בזכות כובש הגלעד שנזכר לראשונה בספר במדבר לב, מא
"יָאִיר בֶּן מְנַשֶּׁה לָקַח אֶת כָּל חֶבֶל אַרְגֹּב עַד גְּבוּל הַגְּשׁוּרִי וְהַמַּעֲכָתִי וַיִּקְרָא אֹתָם עַל שְׁמוֹ אֶת הַבָּשָׁן חַוֹּת יָאִיר עַד הַיּוֹם הַזֶּה"(דברים ג, יד)
אבל יש אדם המפורסם יותר מהיאירים האלו שאביו נקרא יאיר:
"אִישׁ יְהוּדִי הָיָה בְּשׁוּשַׁן הַבִּירָה וּשְׁמוֹ מָרְדֳּכַי בֶּן יָאִיר בֶּן שִׁמְעִי בֶּן קִישׁ אִישׁ יְמִינִי." (אסתר ב, ה)
ישנם שני שופטים שהשתמשו בלפידים:
גדעון:
"וַיִּתְקְעוּ שְׁלשֶׁת הָרָאשִׁים בַּשּׁוֹפָרוֹת וַיִּשְׁבְּרוּ הַכַּדִּים וַיַּחֲזִיקוּ בְיַד שְׂמאוֹלָם בַּלַּפִּדִים וּבְיַד יְמִינָם הַשּׁוֹפָרוֹת לִתְקוֹעַ וַיִּקְרְאוּ חֶרֶב לַה` וּלְגִדְעוֹן. (שופטים ז, כ)
שמשון:
"וַיֵּלֶךְ שִׁמְשׁוֹן וַיִּלְכֹּד שְׁלֹשׁ מֵאוֹת שׁוּעָלִים וַיִּקַּח לַפִּדִים וַיֶּפֶן זָנָב אֶל זָנָב וַיָּשֶׂם לַפִּיד אֶחָד בֵּין שְׁנֵי הַזְּנָבוֹת בַּתָּוֶךְ. וַיַּבְעֶר אֵשׁ בַּלַּפִּידִים וַיְשַׁלַּח בְּקָמוֹת פְּלִשְׁתִּים וַיַּבְעֵר מִגָּדִישׁ וְעַד קָמָה וְעַד כֶּרֶם זָיִת. (שופטים טו, ד-ה)
ויש את השופטת דבורה הנביאה אשת לפידות:
"וּדְבוֹרָה אִשָּׁה נְבִיאָה אֵשֶׁת לַפִּידוֹת הִיא שֹׁפְטָה אֶת יִשְׂרָאֵל בָּעֵת הַהִיא." (שופטים ד, ד)
לפידים נזכרים באירועים חשובים ביותר ברית בין הבתרים ומתן תורה:
"וַיְהִי הַשֶּׁמֶשׁ בָּאָה וַעֲלָטָה הָיָה וְהִנֵּה תַנּוּר עָשָׁן וְלַפִּיד אֵשׁ אֲשֶׁר עָבַר בֵּין הַגְּזָרִים הָאֵלֶּה." (בראשית טו, יז)
"וְכָל הָעָם רֹאִים אֶת הַקּוֹלֹת וְאֶת הַלַּפִּידִם וְאֵת קוֹל הַשֹּׁפָר וְאֶת הָהָר עָשֵׁן וַיַּרְא הָעָם וַיָּנֻעוּ וַיַּעַמְדוּ מֵרָחֹק." (שמות כ, טו)
אלו אינם לפידים במובן המקובל, אלא כנראה מקורות אש, מעין כדורי אש.
בבבלי מוזכר לפיד בביטוי:
"אם כן לא נפנה דרך כרמים דרש רבא מאי דכתיב לפיד בוז לעשתות שאנן נכון למועדי רגל מלמד שהיה נח הצדיק מוכיח אותם ואמר להם דברים שהם קשים כלפידים..." (סנהדרין קח/ב)
מילון אבן שושן מציג אטימולוגיה מעניינת, שיש הסוברים שלפיד מקורו ביוונית lampos -ados, המילה שהיא המקור (דרך לטינית וצרפתית) למילה lamp באנגלית (ראו כאן). אני סבור שהסיכוי לכך הוא קלוש כיוון שהמילה נזכרת הן בספרים מוקדמים של התנ"ך והן בספרים מאוחרים.
אנו יודעים שככל שהמילה מאוחרת יותר כך הכתיב שלה יהיה מלא יותר. את הריבוי אנו מוצאים בשלושה כתיבים לַפִּידִים לַפִּידִם לַפִּדִים ששתיים מהן חסרות יותר ורב הסיכוי שהדבר מצביע על כך שהמילה קדומה.
ההשפעה היוונית ניכרת בלשון חכמים מילה יוונית הייתה צריכה להיות נפוצה בלשון זאת יותר מהתנ"ך אבל ההפך הוא הנכון, במשנה לפיד נזכר פעם אחת ובבבלי פעם ביחיד ופעם ברבים באותו דף. לכן אני סבור שגדול יותר הסיכוי שהיוונים שפיתחו את הכתב שלהן בהשפעת הכתב הפיניקי גם קלטו כמה מילים פיניקיות.
תוספת: האם יוסף טומי לפיד ידע על הסברה על מוצאה של המילה לפיד? שמו הקודם היה לַמְפֶּל. לאמפּ היא מנורה ביידיש וכמו שראינו מקור המילה הזו מיוונית ויש הסבורים שהיא המקור למילה העברית לפיד. ייתכן שכמו כל אדם שמעברת את שמו הוא בוחר בשם הקרוב ביותר במשמעות, כיוון שמנורה לא נשמעת טוב כשם משפחה בחר בלפיד העוצמתי יותר.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה