יום שישי, 4 ביוני 2010

מילונים

כל עורך או מתרגם נזקק למילון לבירור עניינים שונים. השאלה באיזה מילון להשתמש?
קיימים מילונים עבריים רבים אבל המובילים הם "מילון ההווה" "מילון אבן שושן" ו"מילון רב מילים".

"מילון ההווה" נכתב על ידי שושנה בהט ז"ל המזכיר האקדמי של האקדמיה ללשון העברית וככזה הוא היה מדויק לפי החלטות האקדמיה. למרבה הצער עם פטירתה עברו הזכויות לידי אחיה איתן אבניאון ואני מסופק בכך שהוא טורח לעדכן את המילון לפי החלטות האקדמיה. יתרונו של "מילון ההווה" הוא בכך שהוא בכרך אחד ויתרון נוסף שהביא לו את שמו שכל הפעלים נמצאים בהווה בניגוד לשורש כנהוג במילונאות העברית. מה שאומר שבאות מם יש הכי הרבה ערכים. חסרונו נובע מכך שהוא נמצא בכרך אחד ולכן הפירושים צריכים להיות קצרים ותמציתיים.

"מילון אבן שושן" הוא המהדורה החדשה ביותר של מילונו של אברהם אבן שושן (בכריכה אדומה). אבן שושן הוציא את מילונו ב 48 לאחר קום המדינה המילון נקרא "מילון חדש" וכריכתו הייתה שחורה ב 1966 אבן שושן מוציא מהדורה חדשה (ירוקה או עם פסים ירוקים) הנקראת "המילון החדש" זו המהדורה הנפוצה שלו והמילון המעודכן ביותר עד "רב מילים". חסרונו של אבן שושן שיש בו אי דיוקים מסוימים שלא תוקנו יתרונו בכך שהוא המילון העממי הקרוב יותר למילון היסטורי בהצגת ובקטלוג מילים לתקופות שונות כולל מילים נדירות שכמעט אינן בשימוש.

"מילון רב מילים" הוצא על ידי פרופסור יעקב שוויקה. שוויקה פרופסור למחשבים  העוסק בחקר שפה ואחזור מידע נעזר בלשונאים ויצר מילון שנחשב בעיני רבים הטוב ביותר בפירושיו המדויקים והברורים. שוויקה הגדיר את גישת מילונו "סינכרונית (ולא דיאכרונית), מסבירה (ולא מגדירה), מדגימה (ולא מתעדת), מתארת (ולא נורמטיבית)". ברור מתיאור זה מה יתרונו ומה חסרונו שאין בו את מה שנאמר בסוגריים.
יש למילון גרסת אינטרנט בדמי מנוי חודשיים.
חברי סגל אוניברסיטאי וסטודנטים יכולים להיכנס אליו בחינם דרך האוניברסיטה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה